Bezoek van de MR aan de leerlingenraad.

2021-07-02T12:59:31+01:00 02/07/2021|

Woensdag 30 juni zijn wij, Willem-Jan en Wilbert, namens de oudergeleding van de MR in de school geweest. De aanleiding was de – zoals in het afgelopen ‘Vergeet mij-nietje’ aangekondigde – ontmoeting tussen de leerlingenraad en de MR.

Rust in de school.
Het was fijn om na zo een lange tijd weer eens in de school te zijn geweest. Leuke reacties van kinderen en leraren dat er opeens weer ouders in de school waren.
Wat ons vooral opviel, is de rust in de school en dat om 8:25 uur. Dat was in het verleden wel eens anders. De zoon van Wilbert is vandaag toevallig wennen in groep 1 en de zoon van Willem-Jan zit er net een paar maanden. We mochten van de leerkracht even een kijkje nemen in de klas. Alle kinderen zaten al rustig te werken aan een tafeltje en dat met een klas van 35 leerlingen! Petje af voor alle kinderen en de leerkracht.

Leerlingenraad.
We hebben kennis gemaakt met de leerlingenraad. Het is geweldig om te zien hoe de kinderen (afkomstig uit de groepen 5 tot en met 8) deze taak oppakken en hoe goed ze het doen. Ze hebben ons uitgelegd wat de leerlingenraad allemaal doet en wij wat de MR doet. De leerlingenraad heeft een erg goede voorzitter (leerling uit groep 8). Mooi om te ervaren hoe ze de leiding neemt en andere leerlingen betrekt en aan het woord laat.
Ze hebben een aantal voorbeelden gegeven van de dingen die ze met de leerlingenraad al bereikt hebben. Zo vond iemand van de leerlingenraad dat er bij jongens WC wel eens wat gemorst werd. Ze hebben zelf met de leerlingen nu de afspraak gemaakt dat de jongens zittend plassen. De WC’s zijn nu veel schoner. Verder heeft de leerlingenraad een slimme oplossing bedacht om te voorkomen dat er voetballen over het hek worden geschoten. Er komen nu lagere doeltjes op het voetbalveld. Slimme oplossing vonden wij, omdat hogere hekken te kostbaar zouden worden.

Wij waren erg nieuwsgierig naar de ervaringen van de leerlingen om onze rol als MR te verrijken en te zien wat de leerlingen ervaren. Belangrijk onderwerp was hoe de leerlingen eigenaarschap van hun eigen leerproces ervaren en invullen.
Heel waardevol om voorbeelden te horen, zoals dat sommige kinderen mee ‘moeten’ doen met een instructie en anderen daarin een keuze hebben. Daarbij geven ze aan dat daarvan ook gebruik wordt gemaakt.
De leerlingenraad heeft uitgebreid verteld over de doelen op het schoolbord en hoe zij zelf verantwoordelijk zijn voor het behalen hiervan.

Duurzaamheid is onderwerp waar de leerlingenraad mee aan de slag is gegaan. Ze hadden zelf al hele goede doelen bedacht om beter met het milieu en energie om te gaan. Als het digibord niet gebruikt wordt, moet deze uit worden gezet. De papieren handdoekjes op de wc (waar soms wel meerdere tegelijk gepakt worden) vervangen door een wasbare handdoekrol. Lichten in de klas uit tijdens het buitenspelen en kranen met drukknoppen in de toiletten. Als ze in gesprek met Caroline tot een akkoord komen voor een doel, gaan ze zelf de klassen langs om de kinderen te vertellen wat de nieuwe regels zijn.

We hebben afgesproken dat we belangrijke zaken met elkaar per email zullen delen en dat we vanaf volgend schooljaar 2 keer per jaar met elkaar in gesprek gaan. Wij kijken uit naar deze samenwerking en zijn blij met deze leuke input vanuit de leerlingen.

5 gelijke dagen.
We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ervaringen naar het 5 gelijke dagen model te vragen.
De leerlingen ervaren het overall als positief. Zo is er veel rust bijvoorbeeld op het schoolplein wanneer groep 1-2 in het verleden om 12:30 werd opgehaald en het schoolplein vol ouders stond. Ook de rust in de gangen en in de klas wordt als heel prettig ervaren. Maar er is ook gemis van verse kibbeling op woensdagmiddag tijdens de lunch met mama.

Met vriendelijke groet,

Wilbert & Willem